Icon-feather-arrow-leftGo back

Dingen kunnen frustrerend zijn als je niet weet of of je het 'goed' doet

Meditatie tips voor perfectionisten

Ben jij een perfectionist? Zo ja, dan is de kans groot dat je mediteren vrij frustrerend vindt. Ongeacht welke manier van mediteren je voorkeur heeft, het is onmogelijk om te weten of je het ‘goed’ doet. Het kan als een catch-22 voelen – je bent begonnen met mediteren om je stress te verminderen, om er vervolgens achter te komen dat het je stress is die je ervan weerhoudt om het op een niet-veroordelende manier te benaderen. Dit kan leiden tot zelfkritiek en gevoelens van ongemak en/of teleurstelling. Je moet echter niet vergeten dat perfectionisten over het algemeen veel meer discipline en toewijding hebben dan de meeste mensen. Door je benadering iets te veranderen kun je die eigenschappen in je voordeel gebruiken. Hieronder heb ik een aantal meditatie tips voor perfectionisten op een rijtje gezet.

Meditation tips for perfectionists, Meditatie tips voor perfectionisten

Meditatie tips voor perfectionisten

#1. Benader meditatie op een gestructureerde manier

Bij veel meditatie draait het om jezelf overgeven, iets dat ook wel wordt beschreven als ‘de kunst van het loslaten’. Dit kan deel van de reden zijn dat mediteren zo lastig voelt; perfectionisme wordt vaak veroorzaakt door een drang naar controle, dus loslaten voelt voor jou heel onnatuurlijk. Om jezelf de eerste drempels over te helpen, wil ik je aanraden om je eerste sessies heel gestructureerd aan te pakken. Je kunt bijvoorbeeld naar een opname van een begeleide meditatie luisteren. Je bent dan wel niet in staat om te controleren wat er tijdens de meditatie gebeurt (daar gaat het niet om), maar het idee dat je wél controle hebt over de manier waarop je de meditatie benadert kan geruststelling bieden.

#2. Erken je gedachten als wat ze zijn

Perfectionisten hebben vaak de neiging om de dingen die ze als niet perfect beschouwen te fixen – of om ze te beoordelen, veroordelen of te corrigeren. Dus wanneer je aan het mediteren bent en er een gedachte in je opkomt, wil je ‘iets doen’ met die gedachte. Dit is het punt waarop je een stap terug moet doen en je drang om te reageren los moet laten. Je bent je bewust van de gedachte. Nu hoef je de gedachte alleen maar te erkennen als wat het is: een gedachte. En simpelweg accepteren dat hij er is. Niets meer dan dat.

#3. Wees lief voor jezelf

Als perfectionist ben je waarschijnlijk erg hard voor jezelf. Je hebt hoge standaarden en bent niet bereid om de bal te laten vallen, laat staan om te accepteren dat je zo nu en dan kunt falen. Je kunt in verschillende aspecten van het leven baat hebben bij deze houding, maar het is niet nodig om dat mee te nemen in een meditatie. Integendeel. Probeer je voor te stellen dat je al je zelfdiscipline, toewijding en ambitie in een bal wikkelt, eventuele negatieve zelfpraat ertussen propt, en die bal buiten de kamer achterlaat. Gedurende de tijd dat je je in een meditatieve staat bevindt, hoef je niet streng voor jezelf te zijn. Lees lief. Zelfcompassie is zacht. Je bent genoeg.

Tot slot

Meditatie is niet altijd georganiseerd, gestructureerd, mooi en netjes. Eerlijk gezegd kan het een behoorlijke bende zijn. Als je dat bekritiserende stemmetje in je hoofd hoort, blijf dan kalm en accepteer wat je hoort zonder erop te reageren. Mediteren kan een grote uitdaging zijn voor een perfectionist. Het kan voelen alsof het buiten je comfort zone ligt. Des te meer reden om eraan te werken, nietwaar?

Recommended Posts