Icon-feather-arrow-leftGo back

Thuiswerken

Zo creëer je een mindful thuiskantoor

Vanwege de coronacrisis werken steeds meer mensen vanuit huis. Dat is niet altijd even makkelijk. Des te belangrijker is het om een mindful thuiskantoor te hebben dat is ingericht ten behoeve van jouw focus en productiviteit. Hieronder geven we een aantal tips om een mindful thuiskantoor voor jezelf te creëren – of je nu een hele ruimte voor jezelf hebt of alleen een hoekje van de keukentafel.

5 tips voor een mindful thuiskantoor

#1. Haal de natuur naar binnen.
We voelen ons meer thuis in ruimtes die natuurlijke elementen bevatten, dus het creëren van een mindful thuiskantoor begint met de natuur naar binnen halen. Waarschijnlijk denk je dan eerst aan planten neerzetten, en dat is zeker een aanrader. Je kunt echter verder gaan door de vijf natuurlijke elementen met elkaar te combineren: aarde, vuur, water, metaal en hout. Denk aan een paar mooie houten planken, kaarsen, stenen, kristallen, een metalen lamp, een fonteintje… wees creatief!

#2. Creëer balans.
Een goede manier om balans in je thuiskantoor te brengen is door een beetje Feng Shui toe te passen. Dat kan bijvoorbeeld door vrouwelijke (yin) en mannelijke (yang) elementen met elkaar te mixen. Alles dat ronde, circulaire of organische vormen heeft, vertegenwoordigd de yin-energie. Om meer yang-energie in de ruimte te brengen helpt het om te focussen op wat je kunt verwijderen. Denk bijvoorbeeld aan schone, lege tafels, harde oppervlakken, gesloten kastjes en felle kleuren.

#3. Elimineer afleidingen.
Een van de primaire redenen dat thuis werken zo lastig kan zijn? De afleidingen. De wasmand die steeds voller raakt, de afwas die is blijven staan, die vlek in het vloerkleed die je er nog steeds niet uit hebt geschrobd, je huisgenoot die het principe van thuis werken niet begrijpt… al die zaken kunnen je afleiden. Probeer je thuiskantoor daarom zo in te richten dat je zo min mogelijk afleidingen hebt – investeer in een noise cancelling koptelefoon, hang een ‘Niet Storen’ bordje op je deur tijdens werktijden en zet je notificaties uit. Heb je geen eigen ruimte die je kunt afsluiten, kijk dan of het mogelijk is om een gordijn op te hangen of een kamerscherm neer te zetten. Op die manier kun je toch een enigszins afgesloten werkplekje maken. Pas als je klaar bent met werken, kun je uit je werkruimte komen en je richten op de huishoudelijke zaken die zijn blijven liggen.

#4. Streep je taken af.
Als er een ding is dat ik mezelf heb aangeleerd sinds ik zeven jaar geleden begon met thuis werken, is het wel lijstjes maken. Het afstrepen van taken op een To-Do lijst helpt je om je te focussen en structuur in je werkdag te brengen en hetgeen dat je die dag gepresteerd hebt te visualiseren. Ik werk zelf met een cloud-based app die automatisch synchroniseert op zowel mijn laptop als mijn smartphone, maar veel mensen vinden het prettiger om hun To-Do lijst op papier of op een whiteboard te hebben. Het fysiek afstrepen van taken kan inderdaad heel bevredigend zijn!

#5. Zorg dat je niet te veel geïsoleerd raakt.
Vanuit huis werken kan al snel eenzaam worden, zeker tijdens een lockdown. En menselijk contact is voor iedereen belangrijk! Als je gezond bent, plan dan wat tijd in voor na het werk om iets sociaals te doen, zoals een koffie to-go halen met een vriend of een wandeling maken met de buurvrouw. Uiteraard op veilige afstand! Als je in quarantaine zit, kun je die tijd gebruiken om te Facetimen of te Skypen. Op die manier heb je toch een soort van menselijk contact.

Recommended Posts