fbpx . . whatsapp

Zo blijf je hoopvol in zware tijden

Hoe gaat het met je? Nee, eerlijk antwoorden. In elk geval tegen jezelf. Het is geen geheim dat veel mensen het momenteel moeilijk hebben. 2020 was een heftig jaar en we zijn er nog niet. Soms zal je je misschien afvragen hoe je in vredesnaam door deze periode heen moet komen. Dat is een kwestie van hoop; zolang je dat hebt, kom je er wel uit. De onderstaande tips helpen je om hoopvol te blijven in zware tijden.

7 tips om hoopvol te blijven in zware tijden

 

#1. Stop met vergelijken.

“Praat over je gevoelens” krijg je vaak te horen. Veel mensen zijn bang om over hun eigen pijn te praten, omdat ze denken dat die minder erg of minder belangrijk is vergeleken met de pijn van anderen. Maar als je je eigen pijn negeert of wegdrukt, zal die vroeger of later op andere (zeer vervelende) manieren naar buiten komen. Dus gun jezelf dezelfde sympathie die je hebt voor een vriend of vriendin. Ook jij verdient medeleven. Pijn is geen wedstrijd.

 

#2. Upgrade je gedachten.

Stoppen met overdenken is lastig, maar het kan. Begin met het identificeren van de gedachtepatronen die je somber maken (“ik voel me eenzaam”); reflecteer hierop (“deze extra tijd alleen betekent niet dat ik geïsoleerd ben”) en vervang je gedachten door een positievere formulering (“ik ga deze periode besteden om aan mezelf te werken zodat ik er beter uit kom dan ik erin ging”).

 

#3. Herhaal een mantra.

Een mantra is een motiverend zinnetje dat je dagelijks voor jezelf herhaalt. Het kan je helpen om jezelf als het ware terug te fluiten, wanneer je merkt dat je gedachten weer richting het negatieve spectrum beginnen af te glijden. De beste mantra’s zijn heel persoonlijk, dus bedenk voor jezelf wat jij nodig hebt en formuleer op basis daarvan je eigen zinnetje.

 

#4. Besteedt meer tijd aan self-care.

Je kunt geen andere mensen helpen – en jezelf dus ook niet – als je jezelf verwaarloosd. Maak daarom gebruik van deze periode van social distancing om beter voor jezelf te zorgen en je energieniveau aan te vullen. Doe yoga. Neem eindelijk eens de tijd om te beginnen met mediteren. Kook eens wat vaker voor jezelf. Verwen jezelf met een lekkere body scrub en een voedende body crème. Pak je rust.

 

#5. Ga naar je safe space.

Op de momenten dat je het gevoel hebt dat je de controle kwijtraakt, denk dan aan een plek en tijd waar je je comfortabel en ontspannen voelde. Ga in gedachten terug naar die mooie zomervakantie, die road trip, of misschien een specifiek bezoek aan een goede vriend of vriendin. Blijf daar even een paar minuten hangen om je gevoel van veiligheid terug te krijgen.

 

#6. Maak een Niet-Doen lijstje.

Je hebt echt niet nog meer nodig om vandaag over te stressen. Dus kies een of twee dingen uit die je niet écht hoeft te doen vandaag. Haal die van je Te-Doen lijstje af en zet ze (voor vandaag) op je Niet-Doen lijstje. En voilà, je hebt een heel uur vrijgemaakt om te besteden aan iets dat je niet per se hoeft te doen maar wel graag wil doen.  Morgen weer een dag!

 

#7. Vervang normaal door nu.

In de media wordt continu gesproken over “het nieuwe normaal” – en dat we dat maar moeten leren accepteren. Maar jezelf vertellen dat je dit moet accepteren als de nieuwe status quo, zorgt alleen maar voor meer stress en angst, en dat is een gevaarlijke cocktail. In plaats van deze periode te zien als “het nieuwe normaal”, kun je het beter beschouwen als “het nieuwe nu”. Op die manier kun je jezelf overtuigen van het feit dat de huidige omstandigheden niet permanent zijn, en dat ook dit weer voorbij gaat.

 

 

 

This might also interest you…

Zo doe je een geïsoleerde body scan – van alleen je rechterhand

Zo doe je een geïsoleerde body scan – van alleen je rechterhand

Body scanning is een methode die je kan helpen om je meer bewust te worden van je eigen lijf. Daarnaast wordt het geregeld gebruikt om zowel lichaam als geest te kalmeren. Een volledige body scan neemt wel wat tijd in beslag. Maar je hoeft niet per se je hele lichaam te scannen. Een geïsoleerde body scan, waarbij je alleen je rechterhand scant, is zeer geschikt voor wie net begint met body scanning. Bovendien is het een prima methode om in slechts enkele minuten te kalmeren en aandacht naar het nu te brengen. Hieronder leggen we uit hoe je een geïsoleerde body scan van je rechterhand uitvoert.

hoopvol in zware tijden
Mindfulness

This might also interest you…

Zo doe je een geïsoleerde body scan – van alleen je rechterhand

Zo doe je een geïsoleerde body scan – van alleen je rechterhand

Body scanning is een methode die je kan helpen om je meer bewust te worden van je eigen lijf. Daarnaast wordt het geregeld gebruikt om zowel lichaam als geest te kalmeren. Een volledige body scan neemt wel wat tijd in beslag. Maar je hoeft niet per se je hele lichaam te scannen. Een geïsoleerde body scan, waarbij je alleen je rechterhand scant, is zeer geschikt voor wie net begint met body scanning. Bovendien is het een prima methode om in slechts enkele minuten te kalmeren en aandacht naar het nu te brengen. Hieronder leggen we uit hoe je een geïsoleerde body scan van je rechterhand uitvoert.