Icon-feather-arrow-leftGo back

5-4-3-2-1

Benut je 5 zintuigen met deze mindfulness oefening

In onzekere tijden (zoals de coronacrisis) kan je geest makkelijk overspoeld raken door duistere en sombere gedachten. Angst voor de toekomst of piekeren over het verleden is normaal – en tevens de reden waarom het zo moeilijk is om in het moment te leven. Het is echter niet altijd gewenst om zo geconsumeerd te worden door gedachten over wat was en wat nog gaat komen. Mindfulness oefeningen kunnen je helpen om jezelf terug te brengen naar het heden. Bij dat soort oefeningen richt je je aandacht vaak op je ademhaling of je hartslag. Maar je kunt ook proberen om je focus op je zintuigen te leggen. Tijdens deze simpele mindfulness oefening, die je op elk moment kunt toepassen, ga je al je 5 zintuigen benutten. De volgende keer dat je opdringerige gedachten voelt opkomen en wilt voorkomen dat je wordt meegesleurd door je eigen doemdenkerij, hoef je slechts één ding te onthouden: 5-4-3-2-1.

Een simpele mindfulness oefening met 5 zintuigen

#5. Wat zie je?
Bij veel mindfulness oefeningen begin je met het sluiten van je ogen. Nu niet. Kijk om je heen. Identificeer vijf dingen die je ziet. Denk er niet te lang over na; registreer gewoon de eerste vijf dingen die je opvallen en spreek ze hardop uit.

#4. Wat hoor je?
Nu ga je luisteren. Identificeer de eerste vier dingen die je hoort. Als je toevallig op een plek bent waar het heel stil is, luister dan naar het geluid van je ademhaling. Je kunt ook zelf een beetje geluid maken, bijvoorbeeld door te neuriën of met je vingers op je knieën te tikken.

#3. Wat voel je?
Nu richt je je aandacht op drie dingen die je kunt voelen. Misschien is het simpelweg het gevoel in je handen op dit moment. Zijn ze warm of koud? Misschien voel je juist de kleren tegen je huid, of je sokken rond je voeten. Strek je arm en raak iets aan. Onderzoek de textuur van hetgeen dat je aanraakt.

#2. Wat ruik je?
Nu ga je twee dingen verkennen die je kunt ruiken. Afhankelijk van waar je bent, is dit niet altijd even makkelijk. Als de geuren in je omgeving niet sterk genoeg zijn om te identificeren, kun je gewoon aan je eigen haar ruiken. Misschien ruik je de geur van je eigen bodylotion, of de geur van je wasverzachter. Je zult al snel merken dat er meer te ruiken is dan je aanvankelijk had gedacht.

#1. Wat proef je?
Tot slot identificeer je een smaak in je mond. Misschien kun je nog proeven wat je voor het laatst hebt gegeten of gedronken. Of proef je de smaak van je tandpasta. Beweeg je tong door je mond en langs je lippen en richt je focus op hetgeen dat je proeft.

Tot slot
Deze simpele oefening met 5 zintuigen is een hele goede manier om jezelf terug in het nu te brengen – en dat is waar mindfulness om draait. Niemand kan veranderen wat er in het verleden is gebeurd, en niemand weet zeker wat de toekomst zal brengen. Maar je hebt altijd toegang tot de kracht van het nu. Want hier, op dit moment, is alles oké.

Recommended Posts