Icon-feather-arrow-leftGo back

Mindfulness

2 mindfulness technieken voor mensen die niet stil kunnen zitten

Mindfulness is voor sommige mensen een intimiderend of overweldigend concept. “Ik kan gewoon niet stilzitten,” hoor je vaak. Maar mindfulness hoeft helemaal niet moeilijk te zijn. Je kunt het niet fout doen. En je hoeft er echt geen enorme hoeveelheid tijd in te stoppen. Onze geest is bijzonder krachtig en iedereen kan bewuster leren leven. Wil je graag eens je tenen in de mindfulness wateren dippen maar ben je ook een van die mensen die niet stil kunnen zitten? Probeer dan eens deze 2 mindfulness technieken.

Simpele mindfulness technieken voor mensen die niet stil kunnen zitten

#1. Formele mindfulness
Wanneer we spreken over formele mindfulness, dan bedoelen we dat je bewust eventjes tijd vrijmaakt uit je dag voor een meditatieoefening. Het maakt niet uit of het nu een minuut, vijf minuten of tien minuten is. En het is heel simpel. Je gaat zitten en sluit je ogen. Of je houdt ze open, wat je zelf wilt. Je richt je aandacht op je ademhaling. En het enige dat je hoeft te doen is erop letten dat je uitademing langer duurt dan je inademing. In het begin kun je gewoon tellen. Dus bijvoorbeeld drie seconden inademen, zes seconden uitademen. Dat herhaal je gedurende een minuut, of zo lang als je wilt. Merk je dat je gedachten afdwalen? Dat geeft niet! Het magische moment komt namelijk vlak nadat je gedachten afdwalen – dat is het moment waarop je loslaat en je je aandacht weer naar je ademhaling brengt. Inademen… en rustig uitademen. Meer is het niet.

#2. Informele mindfulness
Als je het lastig vindt om bewust tijd vrij te maken voor een meditatieoefening, dan kun je informele mindfulness proberen. Hierbij gaat het om slechts enkele seconden intentie. Probeer eens een keer diep adem te halen voordat je een email verstuurt, of voordat je de auto start. Laat je telefoon drie keer overgaan voordat je opneemt. Of pak je beker met thee en wees je heel even, al is het maar een paar seconden, bewust van de warmte die door de beker in je vingers doordringt en de geur die van de thee afkomt. Het lijkt misschien onbelangrijk, maar onderzoeken hebben uitgewezen dat zelfs die korte momentjes van intentie een grote positieve impact kunnen hebben. Vooral op de mensen die normaal gesproken niet stil kunnen zitten.

Tot slot
Welke van deze twee mindfulness technieken is nu de beste? Dat hangt ervan af welke je daadwerkelijk doet. Bewust tijd vrij maken voor een meditatieoefening is fantastisch, maar alleen als je jezelf daar echt toe kan brengen. Als die informele mini-momentjes beter haalbaar zijn voor jou, dan is het simpelweg een kwestie van een paar keer per dag zo’n mini-momentje realiseren. Als je wilt profiteren van mindfulness, dan kun je niet van een afstandje blijven toekijken. Uiteindelijk gaat het erom dat je het gewoon doet. So why not NOW?

Recommended Posts