Icon-feather-arrow-leftGo back

Veel meer uit je workouts halen

De mindful workout: activeer je spieren én je geest

Het maakt niet uit of je nu een stuk gaat fietsen, lekker gaat zweten op de crosstrainer of aan de slag gaat met gewichten. Onze gedachten dwalen maar al te vaak af tijdens een workout. Dat hoeft niet per se iets negatiefs te zijn, afhankelijk van wat voor sport je beoefend. Maar in plaats van simpelweg te sporten om calorieën te verbranden, je spieren sterker te maken of je uithoudingsvermogen te vergroten, kun je nog veel meer uit je workouts halen. Met een mindful workout, waarbij je streeft naar sporten in het moment, activeer je niet alleen je spieren maar ook je geest. Wil je het eens proberen? Het onderstaande stappenplan helpt je op weg.

Stappenplan voor een mindful workout

#1. Zorg dat je een duidelijk doel voor ogen hebt.
Een mindful workout begint met het verbinden van een doel aan de sportieve activiteit die je op dat moment wilt uitvoeren. Terwijl je de veters van je hardloopschoenen strikt of je haar vastbindt, probeer je bewust te visualiseren hoe je wilt dat je workout verloopt. Als je op de fiets stapt, zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen: “Ik ga diep ademhalen en genieten van het gevoel van de wind op mijn huid en de zon op mijn gezicht.” Als je gaat zwemmen, zou je iets kunnen zeggen in de trant van: “Ik ga aandacht besteden aan elke slag en aan het geluid en het gevoel van het water waarin ik me bevind.”

#2. Start met een warming-up.
De tweede stap van je mindful workout is je warming-up. Trek hier minimaal 5 minuten voor uit en zorg dat je het simpel houdt. De focus van je warming-up ligt niet op prestaties of techniek; in plaats daarvan concentreer je je op het synchroniseren van het ritme van je ademhaling met je bewegingen. Je zult merken dat wanneer je ritmisch beweegt, je hersenen, hartslag en zenuwstelsel beter op elkaar afgestemd raken.

#3. Breng jezelf in een ritme.
Het is tijd om het tempo en de intensiteit van je workout op te voeren. Maar let erop dat je je ademhaling en bewegingen blijft coördineren, zoals je deed tijdens je warming-up. Als je dit lastig vindt, focus je dan gewoon een paar minuten op je ademhaling. Uiteindelijk kom je vanzelf in het goede ritme.

#4. Daag jezelf uit.
Na 10 tot 15 minuten dat ritme te hebben volgehouden, neem je 10 minuten de tijd om jezelf uit te dagen. Afhankelijk van je workout en je persoonlijke doelstellingen kun je het tempo nog verder opvoeren, meer herhalingen doen of zwaardere gewichten proberen. Merk je hoe alert en levendig je je voelt als je jezelf tot het uiterste dwingt?

#5. Verlaag je tempo tot een cooling-down.
Verlaag je tempo en breng de intensiteit van je workout gedurende 5 minuten geleidelijk omlaag. Let tijdens je cooling-down op hoe je lichaam voelt. Je kunt je focus nu ook weer rustig aan naar buiten brengen. Hoe ziet je omgeving er nu uit?

#6. Eindig met rust.
Een mindful workout eindigt niet bij de cooling-down, maar bij de rustperiode die je daarna voor jezelf inlast. Je kunt even gaan zitten of languit op de grond gaan liggen, maar je mag de rust ook onder de douche nemen. Neem tenminste 5 minuten de tijd om vast te stellen wat je allemaal voelt. Hoe is je ademhaling nu? Druip je van het zweet? Voel je de adrenaline nog door je aderen stromen?

Tot slot
Het bovenstaande stappenplan is een goede manier om jezelf te leren om ook tijdens het sporten in het moment te leven. De kans is groot dat je na afloop overspoeld wordt door een bijzonder aangename, kalme energie die je de rest van de dag blijft voelen.

Recommended Posts