fbpx . . whatsapp

De grootste misvattingen over mindfulness

 

We schreven al eerder over wat mindfulness niet is. Maar dat is eigenlijk nog maar het topje van de ijsberg wat betreft de misvattingen over mindfulness. Veel sceptici beschouwen mindfulness als iets zweverigs. Anderen zien het als een mentale staat die onmogelijk te bereiken is. Als er één ding is dat zij moeten weten, is het dat je niet je derde oog hoeft te vinden, of een klankschaal hoeft te kopen, of Sanskriet te leren om mindfulness te beoefenen – je hoeft alleen maar aandacht te hebben. In een maatschappij die geobsedeerd is door onmiddellijke voldoening, is het echter niet zo vreemd dat het concept wordt gesimplificeerd en verkeerd geïnterpreteerd om een breder publiek te bereiken.

 

De grootste misvattingen over mindfulness

 

#1. Mindfulness is een quick-fix voor alles

Hoewel mindfulness veel toegankelijker is dan men denkt, is het allesbehalve een magische quick-fix.

Veel mensen spenderen een minuutje per dag aan een meditatie app of een ademhalingsoefening en verwachten direct resultaten. Natuurlijk, het kan voor sommigen meteen effect hebben. Maar eigenlijk moet je mindfulness vergelijken met krachttraining. Als je een persoon die nog nooit aan fitness heeft gedaan een uur aan de gewichten zet, dan kun je niet verwachten dat diegene de sportschool verlaat met een gespierd lijf – dat gaat nooit gebeuren. Die persoon zou wel een beter idee hebben van hoe krachttraining werkt, en misschien zelfs genoeg basiskennis hebben opgedaan om zelf verder te trainen. Zo is het bij mindfulness ook.

 

#2. Mindfulness is een passieve ervaring

Veel sceptici zijn in de veronderstelling dat mindfulness een passieve ervaring is die geen inspanning vergt. In werkelijkheid vereist het tijd, intentie en actieve deelname. Juist omdat we zoveel prikkels krijgen in ons leven, gaat het een beetje tegen onze gewoontes in om te kalmeren en in het moment te leven. Maar als je eraan werkt, kun je wel degelijk een verandering bewerkstelligen.

 

#3. Mindfulness is alleen bedoelt om te ontspannen

Voor sommige mensen is ontspanning het gewenste resultaat van hun mindfulness beoefening. Dat is prima. Maar niet alle mindfulness technieken zijn bedoelt om je te laten ontspannen of om beter te slapen. Sterker nog, het is ook heel geschikt voor situaties waarin je bijvoorbeeld super scherp en gefocust moet zijn. Zo kun je een snelle scan doen om te evalueren welke gedachten er op de achtergrond draaien, en deze bewust opzij zetten om je te richten op hetgeen dat er nu moet gebeuren.

 

#4. Mindfulness dient op de juiste manier beoefend te worden

Er is niet echt een specifieke of ‘correcte’ manier om mindfulness te beoefenen. Het is eerder een soort ‘Creëer-je-eigen-avontuur’ ding. Als je de klankschalen en de poefjes en de wierook erbij wil halen, prima. Maar dat is echt niet nodig. Je kunt alles mindful doen. Het gaat erom dat je er echt helemaal bij bent met je hoofd. Neem nu de afwas doen. Als je aandacht hebt voor de temperatuur van het water, het gevoel van de zeep en de spons in je handen, dan heb je al een mindful ervaring.

 

#5. Als je het één keer probeert ben je meteen overtuigd

Niet iedereen zal de eerste keer gelijk een ‘aha-moment’ hebben. Misschien moet je meerdere mindfulness technieken en apps proberen voordat je iets vindt dat jou echt ligt. Als je een boek hebt gelezen en je vond het niets, dan betekent dat toch niet dat je nooit meer gaat lezen? Dan moet je gewoon een ander boek proberen!

This might also interest you…

Zo blijf je hoopvol in zware tijden

Zo blijf je hoopvol in zware tijden

Het is geen geheim dat veel mensen het momenteel moeilijk hebben. 2020 was een heftig jaar en we zijn er nog niet. Soms zal je je misschien afvragen hoe je in vredesnaam door deze periode heen moet komen. De onderstaande tips helpen je om hoopvol te blijven in zware tijden.

Zo doe je een geïsoleerde body scan – van alleen je rechterhand

Zo doe je een geïsoleerde body scan – van alleen je rechterhand

Body scanning is een methode die je kan helpen om je meer bewust te worden van je eigen lijf. Daarnaast wordt het geregeld gebruikt om zowel lichaam als geest te kalmeren. Een volledige body scan neemt wel wat tijd in beslag. Maar je hoeft niet per se je hele lichaam te scannen. Een geïsoleerde body scan, waarbij je alleen je rechterhand scant, is zeer geschikt voor wie net begint met body scanning. Bovendien is het een prima methode om in slechts enkele minuten te kalmeren en aandacht naar het nu te brengen. Hieronder leggen we uit hoe je een geïsoleerde body scan van je rechterhand uitvoert.

misvattingen over mindfulness misconceptions about mindfulness
Mindfulness

This might also interest you…

Zo blijf je hoopvol in zware tijden

Zo blijf je hoopvol in zware tijden

Het is geen geheim dat veel mensen het momenteel moeilijk hebben. 2020 was een heftig jaar en we zijn er nog niet. Soms zal je je misschien afvragen hoe je in vredesnaam door deze periode heen moet komen. De onderstaande tips helpen je om hoopvol te blijven in zware tijden.

Zo doe je een geïsoleerde body scan – van alleen je rechterhand

Zo doe je een geïsoleerde body scan – van alleen je rechterhand

Body scanning is een methode die je kan helpen om je meer bewust te worden van je eigen lijf. Daarnaast wordt het geregeld gebruikt om zowel lichaam als geest te kalmeren. Een volledige body scan neemt wel wat tijd in beslag. Maar je hoeft niet per se je hele lichaam te scannen. Een geïsoleerde body scan, waarbij je alleen je rechterhand scant, is zeer geschikt voor wie net begint met body scanning. Bovendien is het een prima methode om in slechts enkele minuten te kalmeren en aandacht naar het nu te brengen. Hieronder leggen we uit hoe je een geïsoleerde body scan van je rechterhand uitvoert.