Icon-feather-arrow-leftGo back

De balans tussen werk en privé

Bewuste productiviteit bij thuiswerken: 10 tips

Bedrijfsleiders hebben zich jarenlang verzet tegen het concept van thuiswerken. Ze maakten zich vooral zorgen om de productiviteit en de tactische problemen die het moeilijk maken om werknemers te observeren en te coachen. Maar sinds veel mensen vanwege de coronacrisis vanuit huis zijn gaan werken, blijkt uit onderzoeken dat de productiviteit juist omhoog gaat. Ook blijkt werken op afstand te leiden tot meer werktevredenheid, minder pauzes en ziekmeldingen en zelfs meer creativiteit. Wat veel thuiswerkers echter nog wel lastig blijken te vinden, is het creëren – en behouden – van de balans tussen werk en privé. Heb jij hier ook moeite mee? Bewuste productiviteit kan je hierbij helpen. Hieronder geven we een aantal tips waarmee je zelf aan de slag kunt.

10 tips voor bewuste productiviteit bij thuiswerken

#1. Definieer je werkruimte.
Creëer een toegewezen plek in je huis om te werken. Op die manier kun jij je beter concentreren en dringt je productiviteit niet de levens van je huisgenoten binnen. Vermijdt het checken van e-mails en voicemails op de bank voor de tv. Laat je werk niet over de keukentafel slingeren. En neem vooral niet je laptop mee naar bed! Heb je niet de luxe van een aparte ruimte om in te werken? Zoek dan een rustig plekje waar niet te vaak mensen langslopen, of een hoekje waarin je enigszins bent afgesloten van de rest van het huis.

#2. Hou je aan je werktijden.
Stel een werkschema voor jezelf op en hou je eraan. Probeer dezelfde uren aan te houden zoals je op kantoor zou doen. Vermijdt uitslapen. Eet niet achter je computer. Behandel je werkplekje alsof het een kantoor aan de andere kant van de stad is, zelfs al hoef je alleen maar naar een andere kamer van je huis te lopen. Ga alleen naar je werkplek als je daadwerkelijk iets voor je werk moet doen, en blijf er na werktijd bij uit de buurt.

#3. Doe rustig aan.
Maak een bewuste keuze om zoveel mogelijk in het nu te werken, maar probeer niet om erdoor heen te jagen. Dit is juist dé kans om eens wat extra aandacht te besteden aan de details, in plaats van maar zoveel mogelijk in zo weinig tijd gedaan te krijgen. Vergeet niet: het was de schildpad die de race won, niet de haas.

#4. Zorg goed voor jezelf.
Als je thuis werkt kun je in principe 24/7 werken, maar dat is allesbehalve gezond. Voel je vooral niet schuldig vanwege de momenten dat je niet aan het werk bent: even op de rem gaan staan om te ontspannen is juist wat jou de kracht geeft om je professionele doelen te behalen. Breng je dagen in balans door je werkuren af te wisselen met gezond eten, regelmatig bewegen en voldoende slaap.

#5. Doe één ding tegelijk.
De gemiddelde persoon is 47% van de tijd in gedachten verzonken – en multitasken kan zorgen dat je soort van ‘vast’ komt te zitten in je gedachten. Onderzoeken hebben uitgewezen dat mensen die zich op één taak tegelijk richten, kalmer, effectiever en productiever zijn dan degenen die constant aan het multitasken zijn.

#6. Stel grenzen.
Bewuste productiviteit betekent ook leren om nee te zeggen. Weiger om meer hooi op je vork te nemen als je al volgepland zit. Vertel jezelf – en anderen – dat er grenzen zijn aan wat je kunt doen. Als je ja zegt terwijl je eigenlijk nee wilde zeggen, dan breng je je mentale en fysieke gezondheid in gevaar. Het creëren van waterdichte psychologische grenzen is overigens niet alleen belangrijk voor werk gerelateerde projecten, maar ook voor sociale activiteiten. Jij bepaalt uiteindelijk waar je je kostbare tijd aan besteedt. Alleen dan kun je bewust bezig zijn met wat je doet, of dat nu gerelateerd is aan je werk of je privéleven.

#7. Cultiveer zelfcompassie.
Je kunt pas anderen helpen als je eerst zelf het zuurstofmasker opdoet. Let op hoe je tegen jezelf praat. Maak je een fout, lukt iets niet of voel je jezelf overweldigd? Geef jezelf dan een peptalk in plaats van jezelf aan te vallen met negativiteit. Behandel jezelf met dezelfde zorgzaamheid en steun die je je beste vriend geeft.

#8. Kom op tijd boven om adem te halen.
De beste manier om je productiviteit te boosten is door te zorgen dat je voldoende tijd besteedt aan andere dingen die je leuk vindt. Je lichaam is simpelweg niet gemaakt om langdurig achter een bureau te zitten. Reserveer wat tijd voor jezelf tussen afspraken in. Neem tijd om even op adem te komen. Om een tussendoortje te eten, een kop thee te drinken. Gun het jezelf om even uit het raam te staren, om even je spieren te rekken. Maak je hoofd leeg met een yogasessie of een wandeling. Kortom: maak tijd voor het nu.

#9. Verdeel de lading.
Niemand mag van jou verwachten dat je alles in je eentje doet. Jij bent degene die je agenda beheert – niet andersom! Vraag om hulp als je het nodig hebt. Taken kunnen delegeren is een teken van een zelfverzekerde, productieve werknemer. Zorg ook dat je huisgenoten hun eigen gewicht dragen in het huishouden, zodat jij je kunt concentreren op je werk in plaats van dat je hun zooi moet opruimen. Prioriteer taken. En stel realistische ‘lifelines’ in plaats van deadlines.

#10. Reserveer tijd voor je relaties.
Bewuste productiviteit betekent ook tijd vrijmaken voor menselijke interactie. Bescherm je persoonlijke leven tegen elektronische ketens: weet wanneer het tijd is om die laptop dicht te doen en je telefoon op stil te zetten. Als de werkdag erop zit, is het klaar. Morgen is er weer een dag.

Recommended Posts