fbpx

Beginnen met mediteren: 3 simpele tips

Er bestaan veel misvattingen over mediteren, zeker bij mensen die het nog nooit geprobeerd hebben. Het mooie van mediteren is echter dat het gewoon een kwestie van doen is. Heb je het nog nooit geprobeerd maar wil je graag een poging wagen? We hebben 3 tips op een rijtje gezet voor wie wil beginnen met mediteren.

Beginnen met mediteren

 

#1. Zorg voor wat beweging vooraf.

Veel mensen denken dat ze niet lang genoeg kunnen stil zitten om te mediteren. Maar het is niet zo dat ervaren meditators meer genetische aanleg hebben dan anderen om stil te zitten. Als je je fysiek erg rusteloos voelt dan is het wel een goed idee om eerst even iets actiefs te doen om die lichamelijke onrust te verminderen. Bewegen voordat je gaat mediteren kan helpen om ‘de scherpe randjes eraf te krijgen’. Dus neem de tijd om even te stretchen, wat yoga oefeningen te doen of een stevige wandeling te maken (of check deze mindfulness technieken voor mensen die niet stil kunnen zitten). Heb je dat gedaan, dan zoek je een rustig plekje voor jezelf op.

#2. Begin met begeleide meditatie.

Veel mensen denken bij ‘mediteren’ aan een solitair moment op een berg in de middle of nowhere, of een stille retraite waarbij je al je elektronische apparaten pas terugkrijgt als je vertrekt. Maar het is helemaal oké om te beginnen met een beetje audio begeleiding. Als je net pas begint met mediteren, is het best lastig om te weten wat je nu moet doen. Begeleide meditatie (bijvoorbeeld met behulp van een app of YouTube video) is dé manier om je sessies structuur te geven. Bovendien kan een kalme, vriendelijke stem helpen om je gedachten naar het heden terug te brengen wanneer ze afdwalen.

#3. Wees niet te streng voor jezelf.

Mensen die net beginnen met mediteren kunnen erg streng zijn voor zichzelf. Ze hebben het idee dat ze in staat moeten zijn hun geest volledig leeg te maken. Maar het is normaal dat je gedachten afdwalen. Bij mindfulness en meditatie gaat het er niet om dat je je hersenen helemaal uitzet; het gaat erom dat je gedachten laat arriveren, om ze vervolgens te laten passeren – zodat jij weer terug kunt keren naar je ademhaling, je mantra of je anker. Als je tijdens het mediteren last hebt van ‘invasieve’ gedachten, probeer je dan eens voor te stellen dat je een gedachte op een waterlelie neerzet, en dat je die waterlelie voorzichtig het water opduwt en het weg laat drijven. Zo’n visualisatie kan je helpen om je gedachten op een ongedwongen manier los te laten.

This might also interest you…

Soms moet je toegeven aan de afleiding

Soms moet je toegeven aan de afleiding

Een significant deel van de artikelen die er over mindfulness te vinden zijn, draaien om het elimineren van afleidingen. Afleidingen zoals binnenkomende berichtjes, telefoontjes, mailtjes en social media notificaties. Dat zijn immers zaken die je belemmeren bij het ‘leven in het moment’. Daarnaast heb je ook andere afleidingen: je eigen gedachten…

Top 5 mindfulness apps in 2020

Top 5 mindfulness apps in 2020

Er zijn tegenwoordig talloze apps die je kunnen helpen om bewuster te leven, om rust in je hoofd te creëren of je begeleiden bij het mediteren. Het is zeker de moeite waard om meerdere apps uit te proberen om te kijken wat voor jou het beste werkt. Weet je niet waar je moet beginnen? Wij hebben de 5 beste mindfulness apps in 2020 voor je op een rijtje gezet!

Beginnen met mediteren
simpele tips mediteren
Mindfulness

This might also interest you…

Soms moet je toegeven aan de afleiding

Soms moet je toegeven aan de afleiding

Een significant deel van de artikelen die er over mindfulness te vinden zijn, draaien om het elimineren van afleidingen. Afleidingen zoals binnenkomende berichtjes, telefoontjes, mailtjes en social media notificaties. Dat zijn immers zaken die je belemmeren bij het ‘leven in het moment’. Daarnaast heb je ook andere afleidingen: je eigen gedachten…

Top 5 mindfulness apps in 2020

Top 5 mindfulness apps in 2020

Er zijn tegenwoordig talloze apps die je kunnen helpen om bewuster te leven, om rust in je hoofd te creëren of je begeleiden bij het mediteren. Het is zeker de moeite waard om meerdere apps uit te proberen om te kijken wat voor jou het beste werkt. Weet je niet waar je moet beginnen? Wij hebben de 5 beste mindfulness apps in 2020 voor je op een rijtje gezet!