Icon-feather-arrow-leftGo back

Een krachtige combinatie

Aromatherapie en mindfulness

Je reukvermogen is je enige zintuig dat direct in verbinding staat met je hersenen. Misschien heb je dat weleens gemerkt: als je een bepaalde geur ruikt, kan die je onmiddellijk transporteren naar een andere tijd en plek. Dit is het principe waar aromatherapie gebruik van maakt. Maar wist je dat aromatherapie en mindfulness een nog krachtigere combinatie zijn?

Wat is aromatherapie?

De essentie van aromatherapie is het gebruiken van het reukvermogen en aangename aroma’s in je omgeving, ten behoeve van je emotionele welzijn. Dit idee is wetenschappelijk onderbouwd: op het moment dat een geur je neus ingaat, hecht deze zich als het ware aan receptoren. Die sturen op hun beurt elektrische signalen naar het limbisch systeem van de hersenen – het deel dat betrokken is bij herinneringen en emoties. Het ruiken van een aangename of vertrouwde geur kan je in een goede stemming brengen of je helpen te ontspannen.

Aromatherapie en mindfulness combineren
Door het effect van geur op je gedrag en stemming te combineren met mindfulness, creëer je een bijzonder krachtige formule. Met behulp van aromatherapie en mindfulness kun je leren om bewuster te leven en je eigen geest op een positieve manier te beïnvloeden.

Er is echter nog een waarom aromatherapie en mindfulness zo goed samengaan. Je kunt geuren namelijk ook gebruiken om je geest in een bepaalde staat te brengen. Stel, je steekt elke keer voor een ademhalingsoefening, meditatie of yogasessie een wierookje aan met een bepaalde geur. Mirre bijvoorbeeld. Als je dat een tijdje doet, gaan je hersenen de geur van mirre op een gegeven moment associëren met de kalmte en focus die je voelt tijdens de oefening. Uiteindelijk kom je op een punt waar je simpelweg een mirre wierookje hoeft aan te steken, en je automatisch (of in elk geval een stuk makkelijker) in die mentale staat van kalmte en focus komt – zonder dat je daadwerkelijk oefeningen hoeft te doen.

Een simpele mindfulness oefening met aromatherapie
De onderstaande oefening is een goede manier om kennis te maken met de combinatie van aromatherapie en mindfulness:

#1. Introduceer een aangenaam aroma in je omgeving. Dat kun je doen door een paar druppels essentiële olie in een diffuser te doen, door een geurkaars aan te steken of door simpelweg een pot verse koffie te zetten.

#2. Zorg dat je comfortabel zit. Sluit je ogen. Hoe voel je je op dit moment?

#3. Concentreer je op de geur die je ruikt. Benoem de geur en eventuele andere sensaties die je waarneemt. Is je lichaam gespannen of juist ontspannen? Voel je spanning op bepaalde plekken, zoals in je schouders of je onderrug?

#4. Denk aan een kleur of vorm die jij zou associëren met het aroma dat nu je omgeving vult.

#5. Welke herinneringen associeer je met deze specifieke geur?

#6. Hoe zou jij beschrijven hoe je je op dit moment voelt?

Neem even de tijd om op deze beleving te reflecteren. Merkte je een verandering in je emotionele toestand tijdens de oefening?

Tot slot
Mindfulness kan helpen bij het verminderen van angst en wegnemen van mentale en fysieke spanningen. In combinatie met aromatherapie is het nog krachtiger; het helpt je om te vertragen, je meer bewust te worden van jezelf en je omgeving, om je focus en productiviteit te vergroten.

Recommended Posts